Zakład Poprawczy w Sadowicach

"Młodość to piękna rzecz. Nie dlatego, że pozwala robić głupstwa, lecz dlatego, że daje czas, by je naprawić".
Jean Bernard

 

Zajęcia indywidualne z terapii logopedycznej prowadzone są przez nauczyciela logopedę, p. mgr Annę Łazowską.

    LOGOPEDIA zajmuje się kształtowaniem mowy, zapobieganiem jej zaburzeniom i ich usuwaniem oraz troską o kulturę słowa. Zajęcia logopedyczne organizowane są dla podopiecznych z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają wychowankom naukę.

Głównym celem zajęć jest kształtowanie prawidłowej wymowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej i gramatycznej. Do szczegółowych celów zaliczyć można między innymi:

  • kształtowanie świadomej analizy głoskowej i kontroli własnej wymowy,
  • kształtowanie prawidłowych nawyków artykulacyjnych,
  • wyrabianie prawidłowego toru oddechowego,
  • usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych (języka i warg),
  • usprawnianie słuchu fonematycznego,
  • wywoływanie i poprawna wymowa głosek w izolacji, sylabach i wyrazach
  • różnicowanie nieprawidłowo i prawidłowo brzmiących głosek,
  • bogacenie słownictwa czynnego i biernego poprzez opowiadania i rozmowy,
  • usprawnianie techniki czytania i pisania.

 

    Indywidualna praca logopedyczna rozpoczyna się od przeprowadzenia diagnozy logopedycznej, w wyniku której zakwalifikowani do terapii wychowankowie pracują z nauczycielem logopedą wykonując następujące ćwiczenia:

  • oddechowe,
  • głosowe,
  • słuchowe,
  • artykulacyjne,
  • leksykalne.

 

Aby osiągnąć jak najlepsze wyniki nauczyciel logopeda współpracuje z innymi nauczycielami, wychowawcami, pedagogami i psychologiem, instruując o sposobach korekcji mowy oraz informując o osiągnięciach chłopców.

    Mając na uwadze, że postępy terapeutyczne przebiegają w indywidualnym tempie dla każdego ucznia, podstawowymi zadaniami nauczyciela logopedy są: właściwe i systematyczne diagnozowanie poziomu aktualnych umiejętności wychowanka, ocena jakości i tempa zmian, dostosowanie metod, zasad i środków terapii do potrzeb i możliwości poszczególnych podopiecznych.