STRESZCZENIE:
Powstanie programu zainspirowała konkretna sytuacja – trzej wychowankowie Zakładu zostali ojcami. W odpowiedzi na tę potrzebę zdecydowaliśmy się przygotować i ofiarować podopiecznym psychologiczną pomoc w zrozumieniu i zaakceptowaniu tej sytuacji. Podjęliśmy także konkretne działania mające na celu praktyczne przygotowanie chłopców do czynności opiekuńczych.
Dzięki uczestnictwu w programie „I ja zostanę Tatą” wychowankowie-ojcowie początkowo na przepustkach, a następnie także po opuszczeniu Zakładu, ze zrozumieniem angażowali się w opiekę nad własnym potomstwem. Dotychczas w programie wzięło udział ponad dwudziestu wychowanków Zakładu Poprawczego w Sadowicach.
Realizatorzy:
- psycholog - mgr Katarzyna Jędrzejowska
- pedagog - mgr Katarzyna Podżus
Wstęp.
Świadome rodzicielstwo – w dwudziestym pierwszym wieku, w centrum Europy jest aktualnie jedynie zagadnieniem czysto teoretycznym. Około 10% wszystkich porodów w Polsce dotyczy nastolatek. Już nawet trzynastoletnie dziewczynki rodzą dzieci! Są to dane oficjalne i trudno określić ile nielegalnych aborcji jest corocznie wykonywanych w tej grupie wiekowej. Badania przeprowadzone w ramach Kampanii na rzecz Świadomego Rodzicielstwa przez Centrum Badań Opinii Społecznych, wykazały, że aż 51,7% młodych Polaków uważa, że wiedza na temat życia seksualnego (w tym również na temat antykoncepcji), jaką obecnie młodzież otrzymuje w szkole – jest niewystarczająca. Młodzi ludzie wiadomości w tym zakresie czerpią głownie od rówieśników – 55,4% i z Internetu – 43,9%, w dalszej kolejności od nauczycieli – 34,9% i z czasopism młodzieżowych – 32,6%. Jednak w ich oczekiwaniu wiedzę taką powinni dostarczać im rodzice i opiekunowie – 72,9%, szkoła – 61,6% oraz lekarz lub farmaceuta – 35,7%. Aż trzy czwarte respondentów uznało, że lekcje wychowania seksualnego powinny być obowiązkowe.
Młodocianych rodziców przybywa w Polsce z roku na rok. Młodzi Polacy rozpoczynają życie seksualne mniej więcej w tym samym wieku co ich koledzy w Unii Europejskiej. Ciągle jest to jednak temat niewygodny, odsuwany na dalszy plan zarówno przez rodziców, jak i często przez szkołę. Wbrew powszechnej opinii młodociane rodzicielstwo nie dotyczy tylko środowisk patologicznych, o zaburzonych wzorcach rodzinnych, ale w tych środowiskach problem ten pojawia się jednak najczęściej.
Zakład Poprawczy jest dla wychowanków i domem i szkołą zarazem. Na pracownikach więc spoczywa obowiązek objęcia ich szeroko pojętą edukacją seksualną i zakresem wiedzy dotyczącym rodzicielstwa. Zajęcia w szkole realizują podstawowy zakres powyższych zagadnień.
Program ten rozszerza wiedzę, a przede wszystkim pomaga przyswoić, naszym wychowankom, umiejętności praktyczne z zakresu rodzicielstwa.
Program prowadzony jest w cyklach:
- 60 min. – Film edukacyjny – „W łonie matki”(prezentacja filmu w gabinecie psych.-ped.) + 60 min. – podsumowania i omówienia filmu (razem 120 min.)
- 120 min. – zajęcia teoretyczno – praktyczne dotyczące rozwoju psychoruchowego dziecka do pierwszego roku życia (prowadzi pedagog)
- 180 min. – zajęcia praktyczne dotyczące pielęgnacji i opieki nad niemowlęciem. (prowadzi psycholog w pokoju dziecka 2x po 40 min.)
- 120 min. – zajęcia teoretyczne na temat zagadnień prawnych związanych z urodzeniem dziecka. (prowadzą pedagog i psycholog – odpowiedzi na najczęstsze pytania)
- 60 min. – Test sprawdzający wiedzę teoretyczną przyswojoną w trakcie zajęć.
- 60 min. – Indywidualny instruktaż opieki nad fantomem
- 3 do 5 dób indywidualnej, monitorowanej opieki nad elektronicznym fantomem niemowlęcia (podejmuje się wychowanek)
- 120 min. – podsumowanie opieki nad fantomem (wychowanek, pedagog i psycholog – omówienie elektronicznego raportu z przebiegu programu)
13 godzin zajęć teoretyczno – praktycznych i od 72 do 120 godzin opieki nad elektronicznym fantomem niemowlęcia.
I . Cele programu:
- Zdobycie podstawowych wiadomości i umiejętności związanych z opieką i wiedzą dotyczącą rozwoju dziecka od narodzin do pierwszego roku życia.
- Zrozumienie i przyswojenie ogólnych zasad opieki nad noworodkiem
i niemowlakiem. - Zdobycie podstawowych wiadomości z zakresu prawa rodzinnego dotyczącego sytuacji urodzenia i opieki nad małym dzieckiem.
II . Zakres wiedzy którą obejmuje program:
- Podstawowe informacje na temat przebiegu ciąży i porodu.
- Wiedzę na temat najważniejszych funkcji rozwojowych dziecka do 12 miesiąca życia
- Rozwój raczkowania
- Rozwój siadania
- Rozwój chodzenia
- Rozwój chwytania
- Rozwój percepcji
- Rozwój zachowań społecznych
- Rozwój wydawania dźwięków
- Rozwój rozumienia mowy
- Praktyczne umiejętności dotyczące :
- Codziennej pielęgnacji niemowlęcia
- Wyposażenia i urządzenia pokoju dla dziecka
- Opieki nad kobietą ciężarną, rodzącą i w połogu.
- Karmienia niemowlęcia i małego dziecka
- Podstawowe zagadnienia prawne dotyczące:
- Rejestracji noworodka
- Otrzymywania becikowego
- Ustalania ojcostwa
- Otrzymywania porad prawnych
- Rodzaje kary za nieszczepienie dzieci
- Renty rodzinnej
- Nowych urlopów rodzicielskich
- Świadczeń pielęgnacyjnych
- Alimentów
- Sytuacji niepełnoletnich rodziców
- Artykuł 17 – Prawo dzieci i młodzieży do ochrony socjalnej, prawnej i ekonomicznej
III. Formy pracy.
- Indywidualne zajęcia teoretyczno-praktyczne
- Trening umiejętności pielęgnacyjno-opiekuńczych
- Indywidualne zajęcia warsztatowe
IV. Metody pracy.
- Metoda praktycznych doświadczeń osobistych
- Metoda wpływu osobistego
- Indywidualny kontakt z instruktorem
- Konfrontowanie z konsekwencjami nieodpowiedzialnych zachowań i postaw.
Po szkoleniu uczestnik otrzymuje „certyfikat”, który zawiera informacje o ukończonym programie oraz podstawowe wskazówki dotyczące opieki nad niemowlakiem i zagadnienia prawne dotyczące rodzicielstwa.
Ewaluacja programu:
Program działa od września 2013 roku. Jego powstanie zainspirowała konkretna sytuacja – trzej wychowankowie Zakładu zostali ojcami. W odpowiedzi na tę potrzebę zdecydowaliśmy się przygotować i ofiarować podopiecznym psychologiczną pomoc w zrozumieniu i zaakceptowaniu tej sytuacji. Podjęliśmy także konkretne działania mające na celu praktyczne przygotowanie chłopców do czynności opiekuńczych.
Dzięki uczestnictwu w programie „I ja zostanę Tatą” wychowankowie-ojcowie początkowo na przepustkach, a następnie także po opuszczeniu Zakładu, ze zrozumieniem angażowali się w opiekę nad własnym potomstwem. Dotychczas w programie wzięło udział ponad dwudziestu wychowanków Zakładu Poprawczego w Sadowicach.
W trakcie czynności przygotowujących do programu zakupiono sprzęt – wyposażenie pokoiku dziecięcego do zajęć praktyczno – poglądowych oraz zakupiono symulator elektroniczny niemowlęcia do zadań opiekuńczych.
Ewaluacja ukazała, że w trakcie programu wychowankowie realizują wszystkie założone cele. Jednym z ważnych efektów programu jest fakt, iż chłopcy sami dochodzą do wniosku, że ojcostwo jest trudnym i odpowiedzialnym wyzwaniem, do którego należy dorosnąć.
literatura:
Theodor Hellbrugge „Pierwsze 365 dni życia dziecka”,
R.H.Largo „Wiek dziecięcy”, P.Leach „Twoje dziecko”.
- Otocz opieką i troską swoją rodzinę.
-
Pomagaj w każdej czynności związanej z karmieniem, kąpaniem i pielęgnacją.
-
Dbaj o higienę zwłaszcza w pomieszczeniu i otoczeniu dziecka.
-
Nie wykonuj żadnych czynności związanych z opieką nad noworodkiem jeżeli nie jesteś pewien, że wiesz jak to zrobić.
-
Jeżeli zaniepokoił cię stan dziecka, brak oddech, bladość, biegunka, wymioty i inne natychmiast dzwoń na pogotowie ratunkowe (nr 999 lub 112).
-
W obecności dziecka rozmawiaj spokojnie, bez krzyków i wulgaryzmów.
-
Staraj się unikać wszelkich używek jeżeli opiekujesz się dzieckiem.
-
Nie pozostawiaj nawet na chwile dziecka bez opieki, zwłaszcza kiedy potrafi się samodzielnie poruszać.
-
Systematycznie dbaj o higienę pokoju dziecka i miejsca w którym śpi, bawi się i jest karmione.
-
Uśmiechaj się do dziecka i mów że je kochasz.
https://sadowice.zp.gov.pl/o-zakladzie-poprawczym/dzialalnosc-edukacyjno-resocjalizacyjna/programy/208-program-edukacyjno-terapeutyczny-i-ja-zostane-tata#sigProIdeb93d73ddf